Dolar 32,5243
Euro 34,8093
Altın 2.492,09
BİST 9.548,09
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
Erzurum 22°C
Açık
Erzurum
22°C
Açık
Çar 19°C
Per 20°C
Cum 20°C
Cts 18°C

“DADAŞ FESLİ OLUR MU TARTIŞMASI!

“DADAŞ FESLİ OLUR MU TARTIŞMASI!
20 Temmuz 2019 10:38

ERZURUM Kültür ve Turizm Derneği (EKTUD) gençlerinin, Denizli’nin Tavas İlçesi’nde düzenlenen “Gençler Düzenlemesiz Dal Türkiye Şampiyonası”nda elde ettiği birinciliğin üzerine, “fesli dadaş” görüntüleri gölge düşürdü.

Erzurum Bar Ekibi’nde “fes” olmadığını bilenler, sosyal medyaya düşen görüntülerin ardından itirazlarını dile getirdiler.

Erzurum folkloründe, bar tutan dadaşların öteden beri oyunlarını başları açık oynadığını, kızların ise yemeni örttüğünü bilen vatandaşlar, “bu görüntüler de neyin nesi?” diye sormaktan kendilerini alamadılar.

Dadaş’ın barının, kıyafetinin ve müziğinin özgünlüğünün, orijinalliğinin mutlaka korunması gerektiğine dikkati çeken vatandaşlar, “bar ve dadaş” dendiğinde akla gelen isimleri, örneği Atilla Ağrılı, Hami Akbaba, Hamit Yavuzer, Cahit Alparmak, Selahattin Öğdüm’ü bu konuda açıklama ve değerlendirme yapmaya davet ettiler.

Fesli dadaş görüntüleri, bize “Erzurum Barları ve Dadaş” dendiğinde akla gelen ilk isimlerden birisi olan, Folklor Uzmanı Atilla Ağrılı’nın, ecrzurumdanhaberler.com’da yayınlanan, “DADAŞ, BAR OYNARKEN” başlıklı yazısını getirdi, hatırlatalım istedik.

İşte o yazı:

ORTAASYA’dan, Tuna’ya, sessizce akıp gider tarih gözümden.

Tek bildiğim, gönlümüzde başladığıdır bar aşkı…

Ruhumuzda bitecek. Erzurumlu için, “ Ölene dek” sürecek…

İnanın, davul- zurna sesini duymak yetiyor bize, başka şeye gerek yok.

İlahi bir aşk içinde oluruz. İbadet gibidir her bar…

Bar’a başlarken, bazen “ Paşa köşkü”, bazen de “Köroğlu”  çalar.

Burnumun ucunda tüter, burcu burcu memleketim.

Duruşum da kendimi yayla kartalı hissederim…

Dizilişimde, Palandöken’e benzerim…

Tutarız ellerimizden, sıra dağlar gibi dimdik…

Gururla bakarız yükseklerden, Anadolu’ya yayla kartalı gibi…

Zurnacı bir ”Lavek” çalar ki, alır götürür beni benden…

Sonra; Tok bir ses gelir kulaklara “ Bar”…

Sonra başlar,”Yüzyılların ardından kopup gelen bir vakar”

Bar oynayan Dadaşların her biri, kendini “Atasının” yerine koyar.

“Lavek” yüksek perdeden son demine gelir…

Sonrası bir titreme, bir alev, ayakucundan, ta… Başa.

O an, Ben doğunun kahramanıyım. Savaşa hazırım derim.

“Başbar” başlayınca, kendimi bulurum er meydanında.

Azamet, gurur ve zafere koşan nefer gibiyim.

Bu havada korkaklar çekilir meydandan.

Bu havada koskoca bir milletin, güvendiği “Dadaş” var.

Yanar kalbim. Kanım alevlenir, ayaklarım yerden kesilir…

Erzurum’un kahraman, mert, asil geçmişi, şerit gibi geçer gözümden…

İçten coşarım. Ulvi duygulara kapılırım o an…

İtaatin, birlikteliğin, tutkunun, inceliğin, estetiğin en güzelini sunarım.

Yüzüm de tebessüm, başımız dik, duruşumuzdan mertlik eksik olmaz.

İzleyenlerin “Can” deyişine, içten “Teyyy” çekerim ince tebessümle.

Ayaklarım çelik yay, figürlerim ince, esnemelerim yumuşak…

Her bar, alır beni benden…

Davul sesi kalp atışlarımı, zurna ruhumu ayarlar.

Zurnanın peşrevinde, artık tarihe sığmayan, Erzurum olurum ben…

Bar da Âşık olurum, sevmeye…

Bar da Yol olurum, kavuşmaya…

Bar da, Geçit olurum, darda kalanları kurtarmaya…

Bar da, sel olurum, zalime, haine, kem gözle bakana…

Sonra dalarım Erzurum âlemine, hele “Sekme bar’ın da”

Başım dumanlanır, yüreğim taşar, “ Yayvan bar’ın da”.

Her Bar’ın bir hikâyesi var gardaş…

Estetiğin kültürle süslediği “Dadaş” elbisesiyle,

Millet ve memleket sevgisiyle çarpar yüreğim.

Biz Bar oynayan Dadaşlar; Ağır başlılığımızı, çalışkanlığımızı…

Uysallığımızı, yiğitliğimizi, gösteririz “Bar” da…

Bazı oyunda çelik, bazı oyunda ipek gibi yumuşak…

Yüzümüz “Atamız” gibi vakur…

Kendimizce heybetli, birer Dadaş oluruz.

YORUMLAR

  1. Ferda dedi ki:

    Bunu yapanlar, Türkiye’nin genlerini değiştirmeye uğraşıyorlar.şiddetle kınıyor ve protesto ediyorum..

  2. Ferda Önal dedi ki:

    Bunu yapanlar, Türkiye’nin genlerini değiştirmeye uğraşıyorlar.şiddetle kınıyor ve protesto ediyorum.

  3. hakan kaya dedi ki:

    Orjinal kıyafette dadaşların başında AHMEDIYE denilen fes etrafına sarılı sarık vardır. Şapka kanunuyla bu uygulama biraz gönüllü biraz zoraki kabul edilmiş ve ahmediyeden vazgeçilmiştir..kısacası aslı olan bir şeyden neden rahatsızlık duyulur anlamak zor. Bir zamanlar Kenan Evrenin borusunun öttüğü dönemlerde Erzurum ordu evinde konsey üyelerine dadaşlar ve kadın ekibi gösteri yaparken neden beraber oynamadiklarini..erkek kadın karışık oynamaları uyarısını yapsada çok şükür kabul görmemiş ve BAR oyunlarının aslı muhafaza edilmiştir..ama kıyafette aslı muhafaza edilememiştir.

  4. Mustafa Çetin Baydar dedi ki:

    Erzurum erkeği başı açık gezmediği gibi, bar tuttuğunda da başı kapalıdır genellikle de sarıkla kapatır. Tabii ki bar tutarken Fes giydiği de olur. Başı açık bar tutmak kılık kıyafet mecburiyetinin getirildiği 1926’dan sonradır. Ülkenin genleri adına Kemalizm denen “Batılılaşma” ülküsü (!) ile
    değiştirilmiştir.Haydi bir şakaile eleştirimizi noktalayalım. Kemalizmin simgesi olan,fötr şapka ile dadaşlar bar tutsa nasıl olur.?